For All :
I'm sorry ! Bagi yang suka " Ukhuwah itu Ibadah , Sayang . . " korang kena tunggu lama sikit . Insyaallah , malam ni ( 12 . 12 . 12 ) Ira akan post kan . Sorry ! Sebab lama tunggu . I'm so busy !

Saturday, 27 October 2012

" Ukhuwah itu Ibadah , Sayang " Part 1 ( Umrah )

Assalammualaikum :D
Seperti yang dijanjikan . .



" Ukhuwah itu Ibadah , Sayang . ' - Part 1 ( Umrah )

Aku merenung keluar pesawat . Merenung kenangan-kenangan aku bersama dia . Adakah ibadah umrah ku kali ini diterima Allah ? " Ya Allah , aku memohon pada-Mu kau berkati lah ibadah yang ingin ku kerjakan ini . Semoga ia diredhai oleh-Mu . "

" Fathimah . . " tegur ibuku perlahan . Mengejutkan aku daripada lamunan .

" Ya , mama ? " kataku sambil tersenyum memandang wajah ibuku yang penat melahirkan aku .

Ibuku menyambut tanganku lalu mencium pipi ku seraya berkata , " Fathimah Asyu'ara , betulkan niat kamu sayang . Lupakan 'Imran . Dia bukan jodoh kamu . Allah lebih sayangkan dia . Kamu doa lah banyak-banyak agar kamu bertemu imam kamu disana sayang . . Semoga hidup kamu dengan bakal imam kamu itu diberkati dan doalah agar roh 'Imran diberkati dan ditempatkan dikalangan orang yang beriman dan beramal soleh . "

Aku memeluk ibuku seraya air mataku mengalir kerana tidak dapat menahan sebak . Ya , 'Imran . Abu 'Imran , cinta pertamaku dan imam yang membimbing aku selama 3 bulan . Kemudian , pergi meninggalkan aku buat selama-lamanya .

" Allah lebih menyayangi . . " adikku yang mendiamkan diri dari kami memasuki pesawat mula kedengaran .

" Akak , adik percaya . Allah akan temukan akak dengan yang lebih baik daripada arwah . " Adikku mengelap air mataku yang mengalir .

" Akak sayang adik . . " Aku melepaskan pelukan daripada ibuku , lalu memagang tangannya . Mulanya , ingin aku peluk dirinya . Tapi , kerana dihalang ibu yang duduk ditengah-tengah . Niat ku terbatal .

_________________________________________________________________________________

Senyuman ku mula terukir setelah keluar daripada pesawat . Kami bertiga mencari surau , untuk kami sujud syukur . Alhamdulillah , pengalaman ku kesini memudahkan kami mencari surau .

Setelah selesai , destinasi kami yang pertama adalah di ka'bah .

" Subhanaallah ! Cantik nya ! ! Kalau lah adik setinggi ka'bah tu , adik akan peluk ka'bah tu . " Adikku mula kembali ceria .

" Zahrah , Zahrah . . Ha ! Sujud syukur lah ! Alang-alang kita kat depan ka'bah ni . Lagi afdhal . " Aku mendakap bahu adikku .

" Ish ! Akak ni . . Bukan tadi kita dah buat sujud syukur ke ? " Zahrah mengeluh .

" 'Aliatuz Zahrah . . Bukan ke kita kena sentiasa bersyukur kepada Allah ? " ibuku menegur .

" Ya tak ya jugak kan ? Tepi akak ! " adikku menepis tanganku . Lalu bersujud menghadap ka'bah .

Aku dan ibu mengikut . .

_________________________________________________________________________________

Ternyata , setelah 3 hari berada disini . Hatiku mula tenang . Cuma , bagaikan ada yang kosong lagi .

Aku menunggu mereka berdua di lobi hotel . Aku mencapai Galaxy SIII ku .

Melihat gambar arwah Abu 'Imran dan aku ketika di Sydney , Australia .
" Astargfirullah ! Fathimah . . Sudah-sudah lah mengingati 'Imran . Biarkan dia pergi dengan tenang . . "
terdetik hatiku .

_________________________________________________________________________________

Hampir dua minggu aku menunaikan umrah . Nampaknya , tiga hari lagi aku akan pulang .

Selesai menunaikan solat zuhur , mataku terpandang seorang jejaka . Wajahnya persis 'Imran .

" Fath , jom . " sapa ibuku lembut .

" Jom , ma . " aku memandang kembali tempat jejaka itu berdiri tadi . Nampaknya , dia dah pergi .

" Akak , jom kita pergi shopping kejap ? Adik teringin nak beli jubah-jubah kat sini . Jealous pulak tengok kawan-kawan adik kat KUIS tu pakai . " Adik ku menepuk kami dari belakang .

" Lepas asar nanti ya , adik ? Mama penat tu . " aku menunding kearah mama yang sudah terduduk bersandar ditiang berhampiran tempat kami solat zuhur .

_________________________________________________________________________________

Hari ini hari terakhir kami disini . Kami melakukan tawaf . Sebagai tanda selamat tinggal .

" Ya Allah , temukan aku dengan imamku yang bakal menjaga , membimbing dan mendidik ku . Aku tahu , Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui apa yang terbaik buat hamba-Mu ini . Aku memerlukan cinta seorang manusia Ya Allah . . "

Aku berdoa selepas selesai tawaf . Aku pandang kebelakang .

" Astargfirullah ! Abu 'Imran ? ! "





Ingin tahu , siapa lelaki itu ? Jangan lupa teruskan menanti part yang seterusnya . . :D

2 comments:

  1. singgah baca..menunggu untuk sambungan bahagian 2. hehe :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan lupa untuk baca sambungannya kelak , ya . . Sorry kalau dah lama menunggu . Harap suka !

      Delete